Webinar om granskning
Dette webinar blev afholdt d. 10. september 2020.

Opsummering af webinaret
Tidskode: 00.00.00
Chef for Center for Særlig Driftstøtte, Leif Tøiberg byder velkommen på vegne af Landsbyggefonden til dagens webinar om ekstern granskning, som varer 50 minutter.
Tidskode: 00.01.57
Leif Tøiberg fortæller om rammerne for den eksterne granskning med udgangspunkt i driftsbekendtgørelsen.
Der var et behov for en central digitalisering af data vedr. vedligeholdelsesplanerne. For at opfylde behovet har Landsbyggefonden etableret IT-registret DCAB.
Tidskode: 00.04.03
Analysechef for Center for Almen Analyse, Evy Ivarsson fortæller om basisfunktionerne i det nye IT-register.
Data i det nye skema stammer bl.a. fra et interviewskema, som boligorganisationerne skal udfylde (se webinar om interviewskema her). Derudover indhenter registret data fra PPV-planerne.
Det nye register giver en lang række muligheder for benchmarking og statistikker for hele den almene sektor.
Systemet kan bruges af boligorganisationerne, granskere, kommuner og revisorer.
Tidskode: 00.14.05
Leif Tøiberg fortæller om hvilke elementer, der er indtænkt i registret, samt overvejelserne til fremtiden.
Dernæst uddybes udbuddet af granskning. Granskningen forventes at påbegynde i 1. kvartal 2021.
Tidskode: 00.18.52
Leif Tøiberg uddyber forløbet af en granskning.
Tidskode: 00.21.40
Byggeteknisk konsulent, Käte Thorsen fortæller om de 20 udvalgte bygningsdele, som skal gransket. Disse er udvalgt med baggrund i forvaltningsklassifikation.
Tidskode: 00.25.31
Leif Tøiberg fortæller, at mange boligorganisationer er godt i gang med intern granskning, men få er i gang med ekstern granskning.
Økonomien bag den eksterne granskning uddybes. De to første runder af ekstern granskning afholdes af Landsbyggefonden.
Tidsplanen uddybes. I 3. kvartal 2020 vil udbuddet af IT-registret gå i gang. I 4. kvartal 2020 vil der ske EU-udbud af granskningsopgaven. I 1. kvartal 2021 vælges leverandør af granskning, og denne påbegyndes.
Tidskode: 00.31.33
Der besvares spørgsmål fra chatten.
Tidskode: 00.50.00
Leif Tøiberg takker af for i dag.
Download præsentationen fra webinaret
Såfremt boligorganisationerne har spørgsmål omkring granskning, kan der rettes henvendelse pr. mail til: granskning@lbf.dk
Læs mere om baggrunden
Baggrunden for den eksterne granskning er en ændring af bekendtgørelsen om drift af almene boliger. Denne ændring betyder, at langtidsbudgetterne fremadrettede skal pege 20-30 år ud i fremtiden. Den tilhørende tilstandsvurdering skal i fremtiden både granskes internt og eksternt.