Gå til hovedindhold
16-04-2020LBF Orienterer

LBF Orienterer 825: Regnskabsindberetning 2020

Boligorganisationer, selvejende institutioner og friplejeboliger indberetter regnskaber til Landsbyggefonden. Regnskabsdata fra de indberettede regnskaber anvendes i en lang række forskellige sammenhænge, herunder udarbejdelse af nøgletal til sammenligninger, benchmarking og arbejdet med effektivitet, forvaltningsrevision og egenkontrol, samt til at understøtte budgetlægning og regnskabsaflæggelse i boligorganisationerne og i styrings­dialogen mellem kommuner og boligorganisationer.

I den forbindelse er der fortsat stor fokus på de indberettede regnskabsdatas kvalitet. Konsistens og ensartethed er vigtige forudsætninger for den videre brug af data.

Regnskabsindberetningssystemet
Indberetningsprocessen er webbaseret og login sker med NemID. Der er i 2020 ingen væsentlige ændringer eller nye funktioner i indberetningssystemet, og der er ingen ændringer i de fastsatte retningslinjer for indberetningen.

Regnskabsindberetningssystemet understøtter de mest almindelige browsere, hvor NemID kan anvendes, som f.eks. Microsoft Edge, Internet Explorer, Firefox og Chrome.

Råd og vejledning til regnskabsindberetningen
Landsbyggefonden har igen i år udarbejdet nye tips og råd og opdateret tidligere års tips og råd til brug i forbindelse med regnskabsindberetningen.

De gode tips og råd er baseret på hyppige regnskabsmæssige problemstillinger afdækket i forbindelse med fondens gennemgang af de indberettede regnskaber og indeholder bl.a. tips og råd om kontering i forbindelse med fællesforvaltning, dispensation fra dispositionsfondens dækning af tab ved lejeledighed og fraflytninger, individuel råderet kontra kollektive forbedringer/”kollektiv råderet” mv.

Tips og råd kan findes på fondens hjemmeside under selvbetjeningsløsningen ”Regnskabsindberetning” https://lbf.dk/selvbetjeninger/regnskabsindberetning/.

Landsbyggefonden udbygger desuden løbende fondens vejledende udtalelser og konteringsvejledninger på Landsbyggefondens hjemmeside.

Derudover har fonden udarbejdet to brugervejledninger om regnskabsindberetningssystemet. En brugervejledning til boligorganisationerne og de selvejende institutioner og en brugervejledning til revisorerne. Brugervejledningerne kan dels findes i indberetningsplatformen under fanen ”Vejledning” og på fondens hjemmeside.

Endelig har fonden udarbejdet en FAQ med ofte stillede spørgsmål og gode råd til selve regnskabsindberetningen, der ligeledes kan findes på hjemmesiden.

Gode tips og råd til de selvejende ældreboliginstitutioner
Fonden har udarbejdet en række tips og råd særligt rettet mod de selvejende ældreboliginstitutioner på baggrund af fondens erfaringer med de selvejende ældreboliginstitutioners regnskabsindberetning m.v. De gode tips og råd kan også findes på fondens hjemmeside under selvbetjeningsløsningen ”Regnskabsindberetning” https://lbf.dk/selvbetjeninger/regnskabsindberetning/.

Yderligere valideringer i indberetningen af regnskaber
Landsbyggefondens erfaringer fra regnskabsindberetningen, fondens regnskabsgennemgange og øvrige analysearbejde har afdækket en række problemstillinger, som vil blive afhjulpet ved at indarbejde følgende valideringer i regnskabsindberetningssystemet:

  • Uoverensstemmelse mellem de i boligorganisationens konterede tilskud i egenkapitalen og tilskuddene udgiftsført i boligorganisationens drift. 
  • Kontering af indtægter vedrørende kollektive forbedringer /”kollektiv råderet” på indtægtskontoen for individuel råderet. 
  • Manglende sammenhæng mellem udgifter til henholdsvis forbedrings- og bygningsrenoveringsarbejder, og hvilke konto finansieringen/lånene konteres på.

Stamdata
Fonden skal desuden understrege vigtigheden af, at boligorganisationernes-/afdeling­ernes registrerede stamdata i Landsbyggefondens stamdataregister er korrekte og ajourførte. Dette bl.a. for at sikre at udarbejdede regnskabsnøgletal, der baseres på stamdataoplysninger, er korrekte. I forbindelse med regnskabsindberetningen har boligorganisationerne mulighed for at foretage en validering af stamoplysninger i regnskabet med de indberettede stamoplysninger i fondens stamdataregister. Dette giver boligorganisationerne bedre overblik over behov for eventuel ajourføring af stamdata i fondens register. Det bemærkes, at der f.eks. skal være forklaring, hvis der afviges fra det oprindelige statsstøtteboligareal. Afdelinger ibrugtaget før 1998 opgøres normalt ikke efter BBR-arealet, men efter de såkaldte støttesagsareal-regler.

IT-værktøjer
Regnskabsdata anvendes i mange sammenhænge og IT-værktøjer, som f.eks. Almenstyringsdialog.dk, regnskabsdatabase, tvillingeværktøj, effektivitetstal, analyser, statistikker og effektiviseringsberegninger.

Spørgsmål kan rettes til Center for Almen Analyse ved Finn Mørk Jacobsen (tlf. 3376 2122), Henriette Birch Schlichter (tlf. 3376 2136), Linda Vråe (tlf. 3376 2125), Rasmus Kofoed Pedersen (tlf. 3376 2121) eller Evy Ivarsson Nielsen (tlf. 3376 2126).

Med venlig hilsen
LANDSBYGGEFONDEN