- Hjem
- LBF Orienterer 979: Bedre tilgængelighed i den almene sektor
LBF Orienterer 979: Bedre tilgængelighed i den almene sektor
Landsbyggefonden lancerer i marts 2024 et nyt digitalt værktøj til registrering af tilgængelighed i den almene sektor kaldet ”Boliger for alle”.
Det sker på baggrund af den politiske aftale 'Grøn boligaftale 2020', hvor det blev besluttet, at der skal skabes et bedre overblik over tilgængelighed i den almene boligsektor.
Registreringsværktøjet er udviklet med en række screeningsspørgsmål. De har til formål at lave en indledende vurdering. Hvis boligen ikke opfylder visse grundlæggende behov, skal der ikke svares på de uddybende spørgsmål.
I ’Regulativ om boligportalen’ fremgår det, at boligorganisationerne skal indberette data om bl.a. tilgængelighed og handicapegnethed til boligportalen www.danmarkbolig.dk.
Som hjælp til registrering af tilgængelighed har Landsbyggefonden derfor udarbejdet en digital løsning, der skal smidiggøre og lette registreringen for boligorganisationerne. Værktøjet er primært tænkt til ejendomsfunktionærer, driftschefer og praktikere, der har sin daglige gang i de enkelte boligafdelinger.
Det nye digitale registreringsværktøj ”Boliger for alle” bliver tilgængelig på mobil, tablet og pc i marts 2024. Registreringerne af de forskellige tilgængelighedskategorier bliver vist på www.danmarkbolig.dk som er etableret i henhold til Lov om almene boliger. Her samles oplysninger om almene boliger i Danmark, så den enkelte bruger hurtigt og effektivt kan blive ledt hen til den relevante boligorganisation.
Du kan læse mere her om baggrunden for det nye værktøj, hvorfor registreringerne skal foretages og hvad de skal bruges til.
Bliv klædt på til opgaven
Det bliver en stor opgave at løfte for hele den almene sektor. Derfor inviterer Landsbyggefonden til kick-off arrangementer i Aarhus og København. Ambitionen er, at alle landets almene boliger skal registreres.
Den enkelte boligorganisation kan tilmelde de ejendomsfunktionærer, driftschefer og praktikere, som de forventer kommer til at foretage registreringerne. Her vil vi bl.a. gennemgå værktøjet, give tips og tricks til registreringer og tage imod spørgsmål. Arrangementerne vil have en varighed på ca. 2 timer.
Der bliver afholdt følgende kick-off arrangementer:
- d. 18. marts i Aarhus, kl. 11-13
- d. 21. marts i København, kl. 10-12
Du kan tilmelde de medarbejdere, som kommer til at stå for registreringerne ved at klikke ovenfor. Hvis du ikke har mulighed for at deltage i Aarhus eller København, så er der mulighed for at deltage online i et webinar. Landsbyggefonden inviterer til webinarer på et senere tidspunkt.
Udover kick-off arrangementerne, vil Landsbyggefonden ligeledes udarbejde en række demonstrationsvideoer, FAQ, brugervejledninger mv. Vi vil i Landsbyggefonden bestræbe os på løbende at give information.
Har du yderligere spørgsmål, så er du velkommen til at kontakte Joachim Boie Helvang (joh@lbf.dk) eller Merete Jørning (mej@lbf.dk) i Landsbyggefondens administrationsafdeling.